Częste usterki układu common rail

W silnikach diesla system dostarczania paliwa do cylindrów różni się znacznie od tego, jaki spotkamy w większości aut benzynowych. Wtrysk odbywa się bezpośrednio do cylindra, a nie do kolektora dolotowego. Wynika to z braku obecności świecy zapłonowej, która decydowałaby o momencie zapalenia się paliwa. Ropa zapala się samoczynnie, więc by mieć kontrolę na tym kiedy się to dzieje, nie ma innej możliwości jak wtrysnąć ją w pożądanym momencie wprost do cylindra, pokonując ogromny opór wynikający z siły sprężania.

Dlatego też w dieslach stosuje się inne układy wtryskowe. W ostatnich czasach bardzo popularny stał się common rail, z uwagi na to, że jego budowa umożliwia znacznie lepsze wysterowania pracy wtryskiwaczy, przez co zmniejsza się zużycie paliwa, dymienie z wydechu, spaliny są o wiele czystsze. Natomiast kultura pracy silnika, a także przebieg jego krzywych mocy i momentu obrotowego, umożliwiają bardziej komfortową jazdę. Niestety układ common rail nie jest wolny od usterek, które dotyczą podstawowych komponentów, z których ten się składa. Budowa jest dość prosta, mamy pompę wstępną w baku paliwa, dalej paliwo przewodami trafia do pompy wysokiego ciśnienia napędzanej przez silnik, później na wspólną szynę/listwę paliwową (stąd właśnie nazwa common rail – ang. wspólna szyna), z której paliwo trafia bezpośrednio na wtryskiwacze, sterowane elektronicznie przez komputer silnika.

Uszkodzenia najczęściej dotyczą samych wtrysków. Bywa, że jeden z nich przestaje działać, zaczyna „lać”, lub przepuszcza paliwo nawet wtedy, gdy nie powinien. Nie byłoby to może aż takim kłopotem, gdyby nie wysoka cena tych komponentów. Nie inaczej jest z pompą wysokiego ciśnienia. Tu również usterki nie są rzadkie, a objawiają się spadkiem ciśnienia paliwa, co powoduje że auto mocno dymi gdy wciśniemy mocniej gaz, a także nie ma mocy. Pompa ta to jeden z najdroższych elementów w samochodzie. Do samochodów z common railem powinno się stosować specjalne oleje, jak choćby Selenia WR Pure Energy. Dotyczy to zwłaszcza nowych aut, które spełniają normy emisji Euro IV, Euro V i Euro VI. Z pewnością będzie to miało dobry wpływ na żywotność pompy wysokiego ciśnienia, jeżeli jest ona smarowana olejem z silnika (rozwiązanie częste w autach ciężarowych, a także niektórych osobówkach).

Dodaj komentarz