Oświetlenie przyczepki samochodowej przepisy

Oświetlenie przyczepki samochodowej zgodne z obowiązującymi przepisami spędza sen z głów wielu świeżo upieczonych posiadaczy. Bo przecież mandat za nieprawidłowe oświetlenie przyczepy potrafi uderzyć po kieszeni. Ale warto pamiętaj, że najważniejszą kwestią nie jest ewentualna kara, ale bezpieczeństwo nasze i pozostałych użytkowników dróg. A zatem, jak wygląda przepisowe oświetlenie przyczepki samochodowej?

Oświetlenie przyczepki samochodowej przepisy

Wszelkie kwestie związane z warunkami technicznymi, jakie musi spełniać każdy pojazd, który porusza się na polskich drogach jest zapisany w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury (z dn. 31 grudnia 2002 r.). Oto lista obowiązkowego oświetlenia dla przyczep rolniczych, samochodowych i innych:

  • światło hamowania, znane powszechnie jako „stop”,
  • kierunkowskazy – lewy i prawy,
  • światła awaryjne,
  • oświetlenie tablicy rejestracyjnej,
  • światło pozycyjne tylne,
  • odblaski tylne trójkątne,
  • odblaski boczne,
  • odblaski przednie,
  • światło przeciwmgłowe tylne.

Warto pamiętać, że nie każde z tych świateł musi stanowić odrębny element i zwykle stosuje się rozwiązanie znane jako lampy zespolone.
W ściśle określonych warunkach obowiązują również dodatkowe rodzaje oświetlenia. I tak, jeśli przyczepa jest szersza niż 1,6 metra konieczne są również światła pozycyjne przednie,

kiedy przyczepa jest szersza niż 2,1m – dodatkowo jeszcze obrysowe przednie i tylne, a przyczepa, która wraz z dyszlem jest dłuższa niż 6 metrów musi mieć światła pozycyjne boczne. Tutaj coraz popularniejszym wyborem wśród posiadaczy, którzy doposażają swoje przyczepy są lampy led do przyczepki, które są ekonomiczne i cechuje je wysoka niezawodność i wytrzymałość.

Kolejne wymogi dotyczą m.in. takich przypadków jak:
DMC przyczepy przekracza 750kg (dla pojazdów zarejestrowanych po 01.08.2009 r.) wymagane jest światło cofani,
przy DMC większej niż 3,5 i szerokości powyżej 2,1m – dochodzi oznakowanie odblaskowe konturowe tylne,
dla przyczep o DMC większej niż 3,5 i długości większej niż 6m (wyłącznie pojazdy rejestrowane po 10.10.2009 r.) wymagane jest oznakowanie boczne – odblaskowe konturowe,
dla przyczep z dyszlem i naczep dłuższych niż 10 m lub o DMC powyżej 10 ton dodatkowo musi posiadać tablice wyróżniające żółte odblaskowe z fluorescencyjnym czerwonym obwodem.

Od tego obowiązku zwolnione są przyczepy ciągnięte przez ciągniki rolnicze i leśne lub inny pojazd wolnobieżny, które obowiązuje stosowanie trójkątnej tablicy wyróżniającej, właściwej dla wolno poruszających się pojazdów. Dodatkowo przyczepa ciągnięta przez te pojazdy nie musi być wyposażona w tylne światło przeciwmgielne.

Dodaj komentarz